* Wandelen

Prachtige wandeling in de Zeepeduinen bij Haamstede.
De trap gaat vanaf een grote bunker naar beneden.
Mooi gebied om te wandelen.

Zie een paar foto's van Nel T. en Engeline M.: Zeepeduinen

* MACU bezoek aan Waver en Mechelen

De dagtocht naar Waver en Mechelen, georganiseerd door de MACU was bijzonder geslaagd.
We bezochten het indrukwekkende school- en kloostercomplex van de zusters Ursulinen, het was ooit een ‘pensionnat de demoiselles’ met internationale uitstraling, wat prachtig tot uiting komt in de schitterende architectuur.

We bezochten de verschillende beschermde kloosterruimten zoals de Ursulazaal, de Alpenzaal, de Empiregang, de Feestrefter, de magnifieke kloosterkerk, de Pianogalerij, het Oratorium en het museum.

Zie filmpje van de wintertuin: Wintertuin

De foto's van deze dag: Waver en Mechelen

* Bezoek Park Beervelde

Het bezoek aan Park Beervelde was een zeer geslaagde dag.
Het thema dit jaar was paddenstoelen, deze vond je dan ook bij de stands terug.
Voor de tuinliefhebbers een keur van bloemen en planten en veel mooie brocante ...het was moeilijk kiezen.
Het weer...een paar maal moest de paraplu tevoorschijn komen.

De foto's van deze dag: Beervelde

* Wandelen

Eerste maandag van de maand...wandelen.
Vandaag staat Domburg op het programma, via vakantiepark Hof Domburg waar we bij de ingang opgewacht worden door Koos Konijn lopen we naar de Hoge Hil, waar we genieten van het mooie uitzicht.
We wandelen verder over Boulevard van Schagen richting de watertoren.
Bij strandovergang Zonneveld verlaten we de duinen en lopen via Hoogduin (Manteling) terug naar Domburg waar we op een terras nog wat drinken.

Een paar foto's: Domburg

* Herfstworkshop

De herfstworkshop...er werden door de deelnemende dames met behulp van Nel weer mooie bloemstukken gemaakt.
Er mocht weer naar hartenlust van alles geknipt worden in de tuin van Nel...
Bedankt Nel!

De foto's: Herfstworkshop

* Museumclub 'Oog voor Kunst'

Slot Loevestein ligt net buiten het mooie plaatsje Woudrichem in een prachtig rivierenlandschap.
Museumclub 'Oog voor Kunst' bracht een bezoek aan dit mooie historische slot.
Met de trein naar Gorinchem en daar eerst wat gegeten, daarna met de veerpont naar Woudrichem en daar een rondwandeling gemaakt en op zoek naar het huis van dokter Tinus van de tv serie op SBS6.

Om bij Slot Loevestein te komen moesten we nogmaals met een klein pontje overvaren.
In het slot waren gidsen die op aanschouwelijke wijze veel wisten te vertellen over Hugo de Groot.
Op de lagere school hebben we het verhaal allemaal gehoord hoe hij wist te ontsnappen in een boekenkist...

* Wandelen met de boswachter

We brachten een bezoek aan het landgoed van Slot Haamstede en een stukje Zeepeduinen onder leiding van een boswachter van Natuurmonumenten Natuurmonumenten
De boswachter wist ons heel veel te vertellen over Slot Haamstede en de natuur op het landgoed.
Wandelende over het mooie landgoed zagen we een aantal bunkers, bewust bewaard als herinnering aan een zwarte bladzijde uit onze geschiedenis, we mochten er een paar bekijken...Bunkers
Tot slot wandelden we nog door een stukje Zeepeduinen waar de boswachter ons naar een prachtig uitzicht bracht...
Het was een mooie middag...de boswachter heeft ons veel geleerd!
Na afloop dronken we nog een kopje koffie.

Zie de foto's van deze mooie middag:

* Fietsclub VIA

Vandaag gefietst in Ritthem en omgeving. We waren met 4 personen. Klein groepje, maar het was wel gezellig. Mooi weer. Na Ritthem langs de Westerschelde richting Vlissingse boulevard. Bij het windorgel op terras kopje koffie gedronken. Daarna via Souburg weer terug naar Ritthem. De laatste consumptie was bij de Karnemelkshoeve.
Nellie L.

Een paar foto's:
Ritthem-Vlissingen

September...1e maandag van de maand,
's ochtends wandelen in en rondom het mooie Veere met als afsluiting lunchen bij het
't Waepen ven Veere http://waepen.nl/
Het is intussen een traditie geworden en het mooie ervan is dat ook niet wandelaars naar Veere komen om met de wandelaars de te lunchen.
Het favoriete lunchgerecht is de ciabatta met geitenkaas...heerlijk!
Ook even meegenieten van onze wandeling en lunch...?

Zie de foto's: Veere

* Boerenontbijt

Op zaterdagochtend 2 september vond het Boerenontbijt voor nieuwe inwoners plaats, georganiseerd door de ZLTO, Vrouwen van Nu en de gemeente Noord-Beveland.

Het ontbijt is een mooie gelegenheid om andere nieuwe inwoners te ontmoeten, langs een kleine informatiemarkt te wandelen waarin lokale organisaties of ondernemers zich promoten en de bestuurders van de gemeente te ontmoeten.

Zie de foto's: Boerenontbijt

* Fietsclub VIA

Vanmiddag hebben we weer een leuk stukje gefietst. Ondanks dat we bij de veerpont Kamperland-Veere zouden starten, waren de meeste dames al op de fiets gekomen uit Kamperland en Kortgene. Het was heerlijk weer om op de fiets te stappen.Op de boot was dat ook duidelijk te zien, er kon geen fiets meer bij!!In Veere aangekomen was het ook nog gezellig druk met toeristen.Eenmaal onze route te hebben gevonden werd het rustiger om het stukje mooie Walcheren te vervolgen om zo over de Veerse dam weer naar Noord Beveland te rijden!Onderweg hebben we een stop gemaakt bij "De jonge Johannes" in Serooskerke voor een kopje koffie of fris!De tweede stop was op de dam bij strandpaviljoen "View".Ook reden er deze keer weer gast fietsers mee. Dat waren Nel, Olga en de zus van Matty! Het was een geslaagde, gezellige warme middag!!!

Verslag en foto's zijn van Hanneke B.

Een paar foto's van deze mooie middag: Fietsen

* Museumclub 'Oog voor Kunst'

De museumclub 'Oog voor kunst' bracht een bezoek aan de Verbeke Foundation.
Met verwondering en verbazing keken wij naar deze vorm van hedendaagse kunst.
Verbeke Foundation omschrijft het zelf als volgt:

Onze tentoonstelling wil geen oase zijn. Onze presentatie is onaf, in beweging, ongepolijst, contradictorisch, slordig, complex, onharminieus, levend en onmonumentaal, zoals de wereld buiten de museummuren.

Het was een bijzondere ervaring.
Bedankt Suze en Corrie.

Zie de foto's van deze bijzondere middag: Verbeke Foundation

* Wandelen

Het was vanavond een mooie avond om een wandeling te maken op de Veerse Dam, we waren met dertien dames.
Er waren dames die een wat langere wandeling wilden maken en een paar dames hielden het bij een wat kortere route voor gezien.
We zouden elkaar weer treffen bij strandtent "Vieuw"  http://www.strandpaviljoenview.nl/ om nog wat met elkaar te drinken...
Maar als je wilt genieten van het mooie uitzicht en zin krijgt in een wit biertje dan kan het zomaar zijn dat je vergeet dat je elkaar bij strandtent "Vieuw" zou treffen...
Het is allemaal goed gekomen...
Gezellig Adriana dat je naar de Veerse Dam kwam om wat met ons te drinken!

De foto's van deze avond: Veerse Dam

* Fietsclub VIA

Vrijdag 4 augustus zijn wij met 4 vrouwen met de auto naar Tholen gereden om van daaruit de prachtige fietstocht de Schelde-Rijnroute te maken 32 km.

Wij zijn om tien uur vanaf de parkeerplaats naar het stadje Tholen gefietst dat ons zeer verrast heeft met prachtig versierd straatje, mooi uitzicht op de molen en de markt mag ook worden gezien!
Genoten van de prachtige natuur onderweg in Nieuw-Vossemeer aangekomen voor onze eerste koffiestop.Ook het zonnetje kwam tevoorschijn waarna wij met goede moed de tocht konden voortzetten.
Rond half een arriveerden wij bij onze picknickplaats waar wij vergezeld van de schapen onze lunch hebben genuttigd.
Weer energie genoeg om via Oud -Vossemeer richting Tholen te gaan waar we heerlijk op een terras de dag hebben afgesloten.
De stevige bries heeft ons niet laten afschrikken, het was een gezellige zonnige dag, een echte aanrader voor iedereen die van fietsen houdt.

Dit leuke verslag is van Ineke L.
Zie ook de foto's van Ineke D. en Nellie L.
Schelde-Rijnroute Tholen

* Fietsen

Met acht Vrouwen van Nu een prachtig rondje Noord-Beveland gefietst.
Start bij "de Kroon" in Wissenkerke met een kopje koffie en appeltaart.
Dan richting de Oosterschelde.
Gefietst langs het water met een prachtig uitzicht.
Helder weer met prachtige wolken.
Bij de vertelbank op de dijk bij camping Anna Friso geluisterd naar de verhalen over Noord-Beveland.
Daarna richting de Pijlerdam.
De Veersedam op en geluncht bij "Vieuw" met het mooiste uitzicht van Zeeland.
Daarna weer richting Kamperland door het in aanbouw zijnde vakantiepark.
Via de Jacobadijk naar de haven in Kamperland en daarna richting Geersdijk.
Daar hebben we bij de Houtzaagwerf nog wat gedronken  Jeannette trakteerde op een borrelhapje.
Een gezellige en mooie fietstocht.
We hebben genoten!!!!

Nog een paar foto's: Fietsen

* Wandelen

De laatste jaren wandelen we in de maand juli 's avonds rond Kortgene, een route van ongeveer zeven kilometer.
Maar vind je dit te lang, geen probleem, een kortere route is ook mogelijk, drie dames namen het besluit om hier voor te kiezen.
Vanavond liepen we de route anders dan de voorgaande jaren, we begonnen waar we anders eindigden...
Eén van de dames maakte de opmerking dat je dan weer andere dingen ziet...en dat is ook zo.
We besloten de avond met een drankje op het terras van eetcafé 't Kompas.

De foto's van deze gezellige avond: Wandelen Kortgene

* Museumclub 'Oog voor Kunst'

Museumclub 'Oog voor Kunst' bracht gisteren, woensdag 21 juni een bezoek aan de Hermitage in Amsterdam.
Er was een prachtige tentoonstelling  van de 'Romanovs en de Revolutie', een dramatische geschiedenis.

Op 17 juli 1918 werd tijdens de Russische revolutie door de communistische partij van Lenin, de Bolsjewieken op bloedige wijze een einde gemaakt aan de levens van de laatste Russische tsaar Nicolaas II Romanov, zijn echtgenote tsarina Alexandra Tjodorovna en hun vijf kinderen Olga, Tatjana, Maria, Anastasia en troonopvolger Aleksej Nikolajevitsj.  Daardoor kwam een einde  aan de eeuwenlange Romanov-dynastie, die dateerde vanaf 1613 en hun oorsprong deelde met 24 andere Russische adellijke families.
Tsarina Alexadra liet 15.000 japonnen na...aldus de mevrouw die ons een rondleiding gaf.
Wil je meer weten lees verder: Laatste tsaar

Er was ook een tentoonstelling over de 'Hollanders en de Gouden Eeuw', ook dit was de moeite waard.

Na afloop nog gezellig met elkaar gegeten in het mooie Grand Café 1e klas van het Centraal station Grand Café
Rond 22.30 uur waren we weer terug op ons vertrekpunt Goes...moe en voldaan konden we terugkijken op een mooie geslaagde dag.

Zie de fotoalbums van deze dag:

* Fietsclub VIA

Donderdag 15 juni hadden we een mooie fietstocht op Wester-Schouwen.
Gestart met 12 personen, (waaronder 3 familieleden van Martine), bij de haven van Burghsluis.
Langs de Oosterschelde naar de Plompetoren, waar we de geschiedenis van Werstenschouwen beluisterd hebben.
Enkele mensen hebben ook de toren beklommen en werden beloond met een prachtig uitzicht.
Via Serooskerke naar Renesse. Op een rustig terras bij Slot Moermond koffie gedronken.
Verder door het Natuurgebied “De Vroongronden” naar Haamstede en Burgh. Bij bakker Sonnemans een korte stop voor een ijsje en daarna naar Burghsluis. Intussen begon het steeds harder te waaien, maar de e-bikes zoefden er lustig op los.
Bij Restaurant “het Oliegeultje” kregen we van onze gastfietsers nog een consumptie aangeboden en hebben we de gezellige middag afgesloten.

* Wandelen

Rinus de Regt gaf ons een rondleidingen door het natuurgebied Morgenland. Rinus is een man met ideeën en is erg betrokken bij ontwikkelingen in dit bijzondere gebied. Dat heeft de afgelopen jaren geresulteerd in een aantal originele initiatieven, waar hij anderen graag deelgenoot van maakt.
In een wandeling nam hij ons mee over de dijk langs de kust van de Oosterschelde. We hoorden anekdotes uit het verleden, maakten kennis met het veenmosrietland, de mozaieke zeewering, het drijvend vogeleiland en de roestvrijstalen zwembadtrap!

Een verhaal over vernieuwing, natuur, mensen en morgen.